Ons voedingspatroon


Datum:
zaterdag, 31 december, 2016

Laat voeding uw medicijn zijn en medicijn uw voeding was de uitspraak van Hippocrates. Een uitspraak die vandaag de dag nog steeds geldt.  We worden regelmatig door de media op het verkeerde been gezet over bepaalde diëten, vetten en zogenaamde gezonde kant en klare voedingsproducten.

Al tientallen jaren worden we op een dwaalspoor geleid voor: de aanbeveling van een vetarm dieet en dat transvetten en koolhydraten gezonder zijn. Dit resulteerde in een epidemie van hart en vaatziekten en andere chronische ziekten. Hoe gezond is de schijf van vijf en wat is de invloed van de voedingsindustrie? Is het advies om drie keer in de week vis te eten gezond?  Vis is een hoogwaardig eiwitbron van dierlijke omega-3 vetten, die onze voorouders veelvuldig verorberden. Maar heden ten dage is door milieu vervuiling de vis zwaar vervuild met metalen,  plastic nanodeeltjes en giftige stoffen –kwikconcentraties, een krachtig zenuwgif dat geabsorbeerd wordt door bacteriën die het transformeren in de organische vorm: methylkwik-. Het zijn redenen dat vis onze gezondheid meer kwaad doet dan dat het bevordert.

Hoe zit het met de genetische gemanupuleerde organismen (G.G.O.), wat is het effect op onze gezondheid na langere tijd? In de Europese regelwetgeving is de drempel van G.G.O.’s in een plantaardig product of oogst tot 0,9 procent toegestaan. Dan wordt het vrij van G.G.O.’s genoemd en hoeft het niet vermeld te worden op de verpakking. Boven de 1 procent moet het voedingsproduct voorzien worden van een G.G.O. label, volgens minister Kris Peeters. Volgens Bionext komt via de achterdeur, grondstof voor veevoeder, al jaren massaal gentechgewassen Nederland binnen. Let op: veevoeder voor dieren die wij eten. In verschillende staten in Amerika zijn er veel discussies over de labeling van G.G.O.’s. Hier vreest men dat straks iedere staat zijn eigen regelgeving heeft. Monsanto de belangrijkste product van genetisch veranderde zaden heeft een groot belang dat G.G.O. labels op producten worden voorkomen.

Echt zuiver voedsel

Om veel valkuilen te vermijden is het beter om waakzaam te zijn en te letten op wat je koopt en eet. Bewerkte voedingsproducten en dranken zijn leuk voor de commercie, maar niet voor onze gezondheid. Eén van de redenen waarom er zoveel zieken zijn is omdat we niet genoeg echt voedsel eten, waardoor een tekort aan belangrijke en noodzakelijke vitaminen en mineralen ontstaat. De meeste ziektes zijn namelijk geworteld in slechte voeding. De belangrijkste boosdoenders zijn vooral alle soorten suikers –in het bijzonder de geraffineerde suikers, verwerkte fructose en verwerkte granensoorten- en transvetten, omdat deze ingrediënten er voor zorgen dat je insulineniveau gaat stijgen. Bij het gebruik van te veel suiker gaan je cellen resistent worden tegen de insuline dat kan leiden tot diabetisch, gezondheidsklachten en andere ziektes. Het bewijs suggereert sterk dat mitochondriale dysfunctie -het niet goed functioneren van de energiefabriekjes in de celorganellen- ligt in het hart van vrijwel alle ziekten -waaronder obesitas- en uw dieet is een belangrijk onderdeel als het gaat om het behoud van gezonde mitochondriën.

Laat je niet verleiden voor bewerkt voedsel dat zo lekker smaakt, meestal ben je verslaafd aan de toegevoegde additieven. Dat probleem lost zich van zelf op als je die voedingsproducten niet meer eet. Maak je eigen gerechten van verse plantaardige voedingsmiddelen, vrij van bespoten pesticiden, additieven en G.G.O.’s, die heerlijk van smaak zijn en veel vitaminen en mineralen bevatten. Het kost wel even tijd om alles zelf te bereiden, maar je krijgt veel voldoening -het gevoel dat je anderen helpt-, dankbaarheid -een bevestiging van het goede dat buiten jezelf komt- en positiviteit -dat je sterker maakt- voor terug, dat is heel veel waard. Is het niet: ‘de liefde gaat door de maag’?

Zorg goed voor jezelf en verminder je calorieën

Stimuleer je brein door nieuwe dingen te doen: lezen, hersengymnastiek, studeren, puzzelen, het bevordert de aanwas van nieuwe hersencelverbindingen, verbetert je geheugen en leervermogen. Daarnaast is het uitermete belangrijk om te bewegen: dagelijkse, intensief een half uurtje bewegen om de zure afvalstoffen uit je lichaam te verwijderen. Bewegen kun je op verschullende manieren doen, zoals: wandelen, fietsen, zwemmen, golfen, of neem een abonnement bij het sportcentrum. Je kunt je lichaam ontspannen door Yoga oefeningen te doen, zo ontspan je niet alleen je lichaam, maar ook je geest. Pas sporten wel aan bij je leeftijd zoals: hard lopen als je jong bent en stevig wandelen als je ouder wordt. Oké; heb je daar geen zin in, neem dan de relaxerend IR-C saunabad. Een infraroodsessie van 30/40 minuten staat gelijk aan een cardiovasculaire training. Het is ook bijzonder goed tegen alle lichamelijk klachten/pijntjes, zoals reuma, arthritis, psoriasis en andere ongemakken. Een IR-C-saunasessie verlicht en bevordert het genezings-proces. Jezelf verwennen is af en toe nodig, het ontspant en het geeft je nieuwe impulsen. Dat is allemaal mooi meegenomen in een sessie.

Natuurlijke, slimme voeding en goed voor jezelf zorgen hoort bij een gezond levenspatroon, het is beter voor de spijsvertering, de bloeddruk en bloedsomloop, het hart en het cholesterol, het verstevigt de botten (tegen osteoporose), je raakt ontspannen, je krijgt een beter zelfbeeld, behoudt een goede conditie, je gewicht blijft in balance en je blijft er jong en fit bij.

Een gezond levenspatroon waarmee we vitaal oud kunnen worden, is heel veel waard, of niet?

 Sophie