Zijn extra vitamines noodzakelijk


Datum:
woensdag, 22 maart, 2017


Ons lichaam heeft dertien verschillende vitamines, mineralen en spoorelementen nodig om lichamelijk goed te kunnen functioneren. Zelf kan ons lichaam geen vitamines aanmaken, wij dienen dat uit ons gezonde voedsel te halen. 
Als wij dan biologische eten, hebben wij dan ook extra vitaminesuppletie nodig? Ik voel me goed, mankeer niets en ik beweeg voldoende. 

Het verouderingsproces

Laat je niet afleiden, want als de jaren gaan toenemen, gaat het lichaam veranderen en er worden minder gezonde, vitale stofjes uit het voedsel opgenomen. Hierdoor kan op de duur een vitaminetekort in het lichaam ontstaan. Ook door stress en het gebruik van: ongezonde drankjes, verkeerde vetten, additieven en pesticiden, schadelijke stralingen, medicijnengebruik, blootstelling aan distikstofmonoxidee (N20) lachgas, geen zon gebruik, eetstoornissen, magnetrongebruik, alcoholisme, lever-steentjes, et cetera is extra vitaminesuppletie noodzakelijk.

Wil je vitaal, energiek en in een goede conditie blijven, dan is het consumeren van veel groenten, fruit, superfood en vitaminesuppletie een aanrader. Vitaminegebruik is voor ieder persoon anders, maar zeker naarmate je ouder wordt, is de behoefte aan extra natuurlijke vitamines belangrijk. Laten we ons eens concentreren op de B-vitamines. Hoe bijzonder zijn deze vitamines en wat doen ze?

Vitamine B-complex

De B-vitamines, een verzamelnaam voor acht wateroplosbare vitamines, ook wel vitamine B–complex genoemd, spelen een belangrijke rol in de stofwisseling. Zo worden vetten, eiwitten en koolhydraten omgezet: in energie en bouwstoffen, en voor het zenuwstelsel. Maar vooral vitamine B12, de koning van de B-vitamines, speelt een cruciale rol in duizenden chemische reacties in ons lichaam die noodzakelijk zijn om organen en weefsels op te bouwen, voor de werking van de spijsvertering, voor de celdeling, de stofwisseling in de darm, de aanmaak van de rode bloedcellen en het functioneren van de hersenen en zenuwen. 

Een tekort aan vitamine B12

Volgens Sally Pacholok* komt vitamine B12-tekort, tien tot vijftien procent, in alle leeftijden van jong tot oud, bij mensen voor. Dat kan zich uiten in klachten zoals: lusteloosheid, depressie, MS, alzheimer, dementie, pernicieuze anemie, duizeligheid, autisme, rusteloze benen, evenwichtsproblemen, verstoring van de spijsvertering, een zwakke immuunfunctie, auto-immuunziekten, kanker en nog tal van andere ziektes.

Als je almaar klachten hebt en je komt daar niet van af, denk er dan eens aan om bij je dokter een viervoudige test van vitamine B12 te laten doen. Helaas worden vele klachten niet direct geassocieerd met een tekort aan vitamine B12 en dat is jammer, want deze kleine vitamine kan veel ongemakken veroorzaken. Krijg je de diagnose van een vitamine B12-tekort niet tijdig te horen, dan kun je permanente schade aan het zenuwstelsel oplopen en daar zit je niet echt op te wachten. 

Suppletie van vitamine B12

Extra inname van vitamine B12 met methylcobalamine (betere opname dan cyanocobalamine) kan dan vaak noodzakelijk zijn. Toevoeging kan resulteren in verbetering van tal van klachten: het geheugen, goede werking van het zenuwstelsel en voor de aanmaak van de rode en witte bloedcellen, bloedplaatjes et cetera.

Het kan genomen worden als capsule, zuigtablet, druppels en bij chronische en ernstige tekorten kunnen injecties gegeven worden.

Let op: de supplementen spirulina of tempé bevatten vitamine B12, maar dit is een analoge vorm die juist de opname van cobalamine kunnen blokkeren, aldus Sally Pacholok. 

Uit de praktijk

Ik heb nooit geweten dat ik een tekort aan vitamine B-12 had, totdat ik mijn suppletie, vanwege mijn leeftijd, met vitamine B-12 wilde aanvullen. Bij het gebruik van cyanocobalamine merkte ik niets, maar toen ik methylcobalamine ging gebruiken, merkte ik veranderingen in een paar ongemakken.

‘s Avonds had ik vaak last van rusteloze benen en ‘s nachts wel eens kramp in de kuiten. Het resultaat van inname van methylcobalamine was dat ik ’s avonds geen pijn in de benen meer had en ’s morgens me weer heerlijk, zonder kramp, (maar hier ontdekte ik dat dát kwam door voedsel waar ik een intolerantie voor had: spinazie, nachtschade planten et cetera) kon uitrekken. Toen ik ging nadenken, vielen veel puzzelstukjes van vroeger in elkaar. Vroeger: vaak bloedarmoede, bij bloedtesten een tekort aan witte bloed-lichaampjes en gauw een blaasontsteking, mijn immuunsysteem was niet optimaal.

Helaas had ik nooit aan een vitamine B12-test gedacht. Bij een bloedonderzoek is het me nooit geadviseerd en ook niet toen ik destijds een jaarlijkse cheque-up liet doen. Wisten de dokters ook niet beter? Bij mij was het niet zo grote ramp, maar bij veel mensen is dat wel zo. Tegenwoordig let ik goed op en adviseer mijn klanten vaak op een test van vitamine B-12 tekort.

Vitamine B12 komt voor in: vlees, vis, zuivelproducten en eieren. Vegetariërs, die geen vlees, vis, melk en eieren eten, dienen altijd op het niveau van vitamine B12 te letten.

 Sophie