Koolhydraten: energieleverde stoffen


Datum:
maandag, 12 februari, 2018

 Mij wordt nog wel eens gevraagd wat zijn koolhydraten en waar komen die in voor?

Wat voor koolhydraten moet ik eten, hoeveel en waar moet ik op letten?

Koolhydraten komen praktisch in elk voedingsmiddel voor, het zijn de suikers en zetmeel in een voedingsmiddel. Het zijn energiemakers. Wel is het verstandig om onderscheid maken tussen snelle en trage koolhydraten om de bloedsuikerspiegel in balans te behouden.

We kunnen drie soorten koolhydraten onderscheiden:

1. Enkelvoudige koolhydraten (monosacchariden) die voorkomen in fruit, bessen,  gedroogde vruchten en druivensuiker. Trage koolhydraten.

2. Tweevoudige koolhydraten (disacchariden), deze komen voor in melkproducten zoals lactose (melksuiker) en in sucrose en maltose (moutsuiker).

3. Meervoudige, complexe koolhydraten (polysacchariden), zoals in graanproducten, peulvruchten, aardappelen en rijst.

 Energieleverende stoffen

Koolhydraten worden omgezet in glucose (natuurlijke suikers) en is dé energiestof voor een goede hersenwerking. Het maakt stofjes aan voor het mentale vermogen, de zenuwen, spieren en energie. Ze zijn nodig bij alle lichaamsprocessen om het van brandstof te voorzien. De energieomzetting van koolhydraten gaat in samenwerking met zuurstof en vindt plaats in alle cellen van het lichaam. Hoe gezonder en sterker de cellen zijn, hoe beter de energieontwikkeling kan plaats vinden. De beste koolhydraten hiervoor zijn de enkelvoudige koolhydraten die veel basische stoffen bevatten. Deze stoffen belasten het lichaam bij de energieomzetting weinig en produceren weinig afvalstoffen.

Tweevoudige en meervoudige koolhydraten -ketens van meerdere koolhydraten-, behalve aardappelen, belasten het lichaam meer. Deze koolhydraten bevatten weinig basische stoffen en produceren meer zure afvalstoffen bij de energieverbranding. In je spijsvertering worden ze als het ware losgeknipt voordat ze energie kunnen leveren. Koolhydraten zijn één van de belangrijkste energieleverende stoffen die essentieel zijn voor het hele organisme. Maar nu de vraag welke koolhydraten geven mij de beste en meeste energie en vitaliteit.

De energiebehoefte

Een groot deel van onze energiebehoefte moet voorzien worden door koolhydraten en  plantaardige extra vierge vetten, een klein deel door eiwitten. Begin de dag met veel trage koolhydraten om de hersenen te activeren en voor het opladen van de nodige energie. Een fruitontbijt met zaden, pitten en extra vierge kokosolie kan hierbij uitstekend helpen. Waarom kokosolie: omdat kokosolie het fruit nog langzamer verteert en direct energie geeft.

Bij een tekort aan goede, vitale koolhydraten, onbewerkte vetten en eiwitten kunnen er lichamelijke klachten ontstaan, zoals een energietekort, vermoeidheid, concentratiepro-blemen en nog vele andere verschijnselen. Denk niet dat je alleen energie krijgt uit pasta, rijst en brood -alle meervoudige koolhydraten-. Nee, het dagelijks eten van voldoende onbespoten fruit, groenten, kruiden, specerijen en extra vierge vetten (in de vorm van extra vierge kokosolie), geeft je voldoende energie om een groot deel van de dag door te komen. En, zoals ik al eerder vertelde: produceren trage koolhydraten weinig afval-stoffen, dat minder belastend is voor het lichaam. Dat is niet het geval bij bewerkte producten zoals: snoep, koek, witbrood, vruchtensappen et cetera.

Een gezonde darmflora en stabiele bloedsuikerspiegel

! Een tip voor het nieuwe jaar: elimineer suiker (sacharose) en kunstmatige zoetstoffen uit je leefstijl. Suiker is: een snelle, geraffineerde koolhydraat, zonder waardevolle stoffen. Het is geen gezond voedsel, integendeel je wordt er alleen maar dik, vet en futloos door, maar het probleem is: ze komen practisch in alle kant en klare producten voor. Eet ze niet om een gezonde darmflora en stabiele bloedsuikerspiegel te behouden.

Eet zoveel mogelijk vers, vers en nog eens vers

met kruiden en specerijen.

 

Een geweldig fruitrecept voor in de ochtend dat je een enorme boost geeft vind je hier: 

http://www.slimme-voeding.be/recepten/view/27/