De gezondheidsvoordelen van de pompoen


Datum:
zondag, 13 mei, 2018

Heb je ooit naar je maaltijd gekeken en je afgevraagd: "Is dit voedsel dat ik in mijn lichaam stop, echt gezond? Welke voedingsstoffen en voordelen kan ik er uithalen voor een optimale gezondheid? "

Het feit is dat veel mensen eenvoudig hun eten opeten zonder te weten wat voor nut het heeft. Wist je bijvoorbeeld dat de vezels in appels het slechte cholesterol (LDL) kunnen absorberen? Of dat spinazie kan helpen je hersenfunctie, het geheugen en de mentale helderheid in stand te houden. De meeste mensen zijn zich niet bewust van de rijkdom aan voedingsstoffen die ze kunnen krijgen door het consumeren van een echt gezond voedsel - met name rauw, kwalitatief hoogstaand, biologisch fruit en groenten-, dat feitelijk een van de meest cruciale factoren zijn om optimaal vitaal te zijn en blijven. Laten we eens kijken naar de vele voordelen van de eetbare pompoen.

Oude cultuurgewassen: de pompoen

Pompoenen zijn gerelateerd aan komkommers, meloenen, augurken, courgettes en komen in grote en kleine variëteiten voor. Ze behoren tot de Curcubitaceae of komkommerachtigen. Het is geen groente, maar een vrucht (het bevat zaden) met bijzondere ingrediënten die de pompoen zo uniek maakt. Meer dan 8000 jaar geleden werd de pompoen al geteeld door de Indianen in Zuid-Amerika en tot de komst van Columbus was het in Europa nog een onbekende vrucht.

Er zijn vele soorten pompoenen. Bekend zijn: de eetbare pompoen en de niet eetbare -de sierpompoen-, die de toxische stof cucurbitacine bevat. Deze pompoenen (de kalebassen) herken je doordat ze geen vruchtvlees bevatten, en een toxische stof hebben dat bitter smaakt en irriterend werkt. Plant dus nooit eetbare pompoenen bij giftige sierpompoenen in je tuin, zodat er geen kruisbesmetting kan plaats vinden door de bijen, tussen de verschillende soorten pompoenen.

De grootste eetbare pompoen is de reuzenpompoen dat een omvang van één meter kan bereiken met een gewicht van zeventig kilo. Het meest bekende pompoenen zijn: de kleine oranje Hokkaido met een gewicht van twee tot vier kilo met stevig vruchtvlees en een zoete smaak. De spaghettipompoen, deze is niet te versmaden, koken, met een vork uitschrapen en als spaghetti eten. En dan de patisson, leuk om te vullen met andere ingrediënten. De veel gebruikte is: de butternut (de flessenpompoen), een muskaatpompoen dat tot de komkommerfamilie behoort. Verder hebben we nog de bekende watermeloen, heerlijk verfrissend op warme zomerdagen. Maar wist u ook dat: de courgette een mergpompoen meer een komkommerachtige vrucht is?

De gezondheid van de pompoen

Pompoenen leveren weinig calorieën, maar bevatten veel vitaminen en mineralen zoals: veel betacaroteen, vitamine C, riboflavine, kalium, koper en mangaan. Maar ook kleinere maar significante hoeveelheden vitamine E (alfa-tocoferol), niacine, thiamine, pantotheenzuur (B-5), pyridoxine (B-6) folaat, ijzer, magnesium en fosfor zijn aanwezig. Pompoenen zijn niet alleen goed voor je hart, maar bevatten ook verbindingen zoals: lycopeen en carotenoïden waarvan bekend is dat ze helpen bij het verminderen van kankercellen, het remmen van diabetes, hypertensie, het voorkomen van maculaire degeneratie en tekenen van veroudering.

Pompoenen leveren ook eetbare zaden op. De binnenste kern van de pompoen heeft tientallen witte zaden, bevestigd aan een brijachtige materie. De zaden zijn een geweldige bron van vitamines, mineralen, eiwitten en omega-3 vetzuren. Ze kunnen worden gedroogd en gezouten voor een zelfgemaakte smakelijke snack of je slaat ze op om in het voorjaar te zaaien voor een nieuwe oogst. Maar pompoenpitten bevatten ook ijzer en vezels die uitstekend zijn voor een goede darmtransit en bovendien de dikke darm schoon houdt. Speciaal is het aanwezige aminozuur tryptofaan, dat in de hersenen wordt omgezet in GABA, een voedingsstof dat het lichaam ontspant, de slaap verbetert, de zenuwen kalmeert en signalen doorgeeft tussen de neuronen. Pompoenzaden is een ideale voedingsstof zowel om te knabbelen als een tussendoortje, als wel om te gebruiken met fruit als ontbijt.

Studie uitgevoerd op pompoenen

Uit onderzoeken bleek dat de dieetinname van lycopeen en andere carotenoïden prostaatkanker remt. Het risico op prostaatkanker daalde met toenemende consumptie van lycopeen, alfa-caroteen, beta- crytoxanthine, zeaxanthine en luteïne, die allemaal voorkomen in de pompoen. Andere studies geven aan dat het de vruchtbaarheid, ooggezondheid en afweersysteem verbetert.

Conclusie: veel vitamine A is goed voor de prostaat, ogen en immuniteit. Eveneens komen veel supergezonde, natuurlijke carotenoïden voor in rode palmolie –en vitamine E-.

Pompoen in je voeding

Pompoenen groeien in de zomer en het hele jaar door kunnen wij hiervan genieten. Een hele biologische pompoen kun je met huid en haar opeten en op diverse manieren klaar maken zowel als: pompoensoep, als zoetzuur, gebakken pompoen met rode aardappel en ui, pompoenpuree, pompoentaart en koekjes, pompoenbrood. Hoe je het ook klaar maakt, doe het smakelijk met veel kruiden en specerijen en geniet

van deze bijzondere gezonde supervrucht.

Vers biologisch voedsel houdt je vitaal en bij de tijd.

Sophie