Zomermaanden en zonlicht


Datum:
zondag, 17 juni, 2018

Hoera, heerlijk, de zomer breekt weer aan. Als het zonnetje schijnt kunnen we weer volop genieten van zijn broodnodige stralen. Zonnestralen zijn voor ons heel belangrijk, omdat zij vanaf mei tot oktober ons kunnen voorzien van een bijzondere gesulfateerde vorm van vitamine D. Deze vorm van vitamine D is wateropneembaar. Dat wil zeggen dat het transporteerbaar is via het bloed. De opneembaarheid en de omzetting van zonnestralen via de huid naar vitamine D, is alleen mogelijk als we ons bloot stellen aan de zon, zonder smeerseltjes.

De decembermaand was een van de donkerste maand sinds 1887 en januari was een maand van het minste aantal zonlicht in jaren, meldt het magazine ‘de Morgen’. Dat we in de wintermaanden weinig zonlicht kunnen opnemen heeft nadelige gevolgen voor het immuunsysteem. Ons immuunsysteem heeft het hele jaar door vitamine D nodig om ons gestel in een goede conditie te houden, om de botten, tanden en spieren te voorzien van deze noodzakelijk stofjes. Bij voldoende vitamine D is je weerstand veel hoger en bestand tegen veel ongemakken zoals de winterse griep en verkoudheid, maar ook tegen allerlei ziektes: botmineralisatie, auto-immuunziekten, myopathie (spierzwakte) en nog tal van andere aandoeningen.  

Vitamine D en cholesterol

Cholesterol is een levensnoodzakelijke stof en een van zijn belangrijke functies is: de aanmaak van vitamine D in onze huid. Een laag cholesterolgehalte verhoogt het risico op kanker, beroerte, hart en cardiovasculaire gezondheid. Een hoog cholesterolgehalte -te veel LDL cholesterol- kan wijzen op onvoldoende vitamine D, een hoog bloedsuikerspiegel of een verstoord metabolisme -zoals een gebrek aan antioxidanten-. Bij een te hoog cholesterolgehalte moet men eerder naar de onderliggende factoren kijken, voordat men cholesterol verlagende medicijnen voor schrijft. Cholesterol hebben wij nodig, alleen niet te veel. Want, let op! Neemt men te veel vitamine D als supplement, kan hierdoor eveneens het cholesterolgehalte stijgen.

Zonlicht    

Zonlicht straalt ultraviolet licht uit dat de niveaus van: calcium en fosfaat in het bloed reguleert, het immuunsysteem en stofwisseling beïnvloedt, bepaalde soorten kanker voorkomt en invloed heeft op je stemmingen. Dagelijks een half uurtje wandelen/spelen in de buitenlucht, om ultraviolette stralen in de huid op te nemen, is voor iedereen een belangrijke reden. Ouderen zitten tegenwoordig veel te weinig in de zon, zitten in de schaduw of achter het raam. Een veel voorkomend verschijnsel bij hen is dan ook een vitamine D-deficiëntie. Dit uit zich in vermindering van botaanmaak -botontkalking/osteoporose-, spierzwakte, spiertrillingen, spierkrampen, angstaanvallen, lusteloos, (winter)depressie… Bij kinderen kwam vroeger vitamine D gebrek voor in de vorm van rachitis (Engelse ziekte) dat te maken had met afwijkingen van het skelet. Ouders kregen de aanbeveling om met de kinderen naar het strand te gaan, in het zonlicht te laten spelen en avonds voor het naar bed gaan een lepeltje levertraanolie te geven. Van smeerseltjes voor op de huid was toen gelukkig nog geen sprake.

Vitamine D3 in voeding komt voor in vette vissoorten, Sockey zalm dat veel astaxanthine bevat, haring, zalm, makreel, paling, tonijn, vislevers, sardines en in levertraan en eidooiers.

 

Resumé

Het is raadzaam om suppletie (de ongesulfteerde vorm) van vitamine D te nemen:

-bij ouderen omdat de huid minder het vermogen heeft om zonlicht op te nemen en

 deze om te zetten in vitamine D

-bij gebruikers van cholesterolverlagers om het niveau van vitamine D te verhogen

-bij luchtvervuiling omdat men dan minder goed vitamine D kan opnemen

-in de wintermaanden van oktober tot mei, het licht heeft te weinig invloed op de huid

-als je geen zongebruiker bent

 

Vitamine D is belangrijk voor:

-een gezonde botvorming

-preventie van botbreuken

-preventie van welvaartziekten

-ter voorkoming van osteomalacie en osteoporose (botontkalking) en spierzwakte

-een goede opname van calcium uit de darm.

 

 Zie ook: www.slimme-voeding.be/publicaties/post/26

 

Sophie