Heb ik soms een magnesium tekort


Datum:
vrijdag, 03 augustus, 2018

Heb ik soms een magnesiumtekort

Magnesium is een van de belangrijkste mineralen in ons dagelijks leven? Het is noodzakelijk voor meer dan 300 biochemische reacties in het metabolisme (stofwisseling). Het voor de activering van enzymen, hormonen en de calciumstofwisseling.

Een levensbelangrijk mineraal

Magnesium is na zuurstof en water de belangrijkste voedingsstof voor je lichaam. Het is een wondermineraal dat essentieel is voor vele biologische functies. Het geeft samen met calcium stevigheid aan het skelet -de botopbouw-, groei en de tanden. Het regelt de enzymen die betrokken zijn bij de spijsvertering; het ondersteunt het glucosetranssport, het activeert de spierwerking en zenuwen. Magnesium helpt de bloeddruk te verlagen; het beschermt tegen atheroclerose en bestrijdt ontstekingen. Het heeft een natuurlijke laxerende darmwerking; het verlicht obstipatie en draagt bij aan het energiepeil. Je kunt zeggen: het zijn de omzettingsprocessen van voedsel in het lichaam. Bovendien speelt magnesium een belangrijke rol in de ontgiftingsprocessen van het lichaam.

Het antistressmineraal

Magnesium wordt ook wel het antistressmineraal genoemd. Hoe meer stress, hoe meer magnesium wordt verbruikt, met het gevolg dat het magnesiumniveau in de cellen verlaagt en je des te gevoeliger bent voor stress. Je kunt zeggen een vicieuze cirkel. Magnesium werkt ontspannend, kalmerend en slaapbevorderend (het reguleert het hormoon melatonine), het ondersteunt het parasympatische zenuwstelsel en de neurotransmitters, die verantwoordelijk zijn voor het kalmeren van lichaam en geest. Elk orgaan en elke cel in het lichaam heeft magnesium nodig om goed te functioneren. En, dan te weten dat plusminus tachtig procent van de bevolking een tekort heeft aan dit mineraal. Het is dan niet vreemd dat deze tekorten resulteren in allerlei klachten.

Hoe ontstaat een magnesiumtekort in het lichaam

Door de moderne landbouwmethode van kunstmest -dat rijk is aan kalium en fosfor-, is het gehalte van magnesium decennialang in de bodem enorm afgenomen. Het bodemleven is verstoord: het plantenmateriaal wordt niet meer afgebroken en het levende organisme is kapot gespoten door het gif. Het gevolg is dat de planten –onze voeding- niet voldoende voedingstoffen uit de bodem meer kunnen opnemen, waardoor bij de mens en het dier op de duur een te kort ontstaat aan bepaalde mineralen en vitamines. Daarbij komt dat de hedendaagse westerse voedsel enorme magnesiumrovers zijn dat ook niet bijdraagt aan de dagelijkse behoefte van dit mineraal. Hierbij moeten wij denken aan: diverse zoetstoffen; koffie; alcohol; frisdranken; oxylaten; geraffineerde granen; bewerkte vetten. Het zijn allemaal magnesiumrovers die zich aan het mineraal binden en afvoeren uit het lichaam.

Eveneens kan een gebrek aan magnesium ontstaan door: grote lichamelijke inspanningen; bij operaties; overmatige transpiratie; het verouderingsproces –het afnemen van lichamelijke functies-; ziektes -diuretica-, maagdarmaandoeningen -ziekte van Crohn en lekkende darm-; medicijnen –antibiotica-, maagzuurremmers; insuline; bij een ongezonde spijsverteringstelsel, maar ook door vermindering bij het koken van het voedsel. Je kunt je voedsel beter stomen.

Signalen aan een magnesiumgebrek zijn: stoornissen van verminderde prestatievermogen; spierspasmen, lusteloosheid; (chronische) slapeloosheid; verlies van eetlust; misselijkheid, vermoeidheid; zwakte; hoofdpijn; hoge bloeddruk. Zelfs hartritmestoornissen kunnen tekenen zijn van een magnesiumtekort, veroorzaakt door maagzuurremmers.

Naarmate je ouder wordt kan de behoefte aan ondersteuning van botgezondheid toenemen.

Studies en onderzoeken

Meerdere studies hebben aangetoond dat een hogere magnesiuminname geassocieerd wordt met een hogere botmineraaldichtheid. Een onderzoek uit Noorwegen heeft een verband gevonden tussen magnesium in het drinkwater en een lagere risico op heupfacturen. Een andere publicatie in het ‘American Journal of Clinical Nutrition’ toonde aan dat een hogere inname van magnesium in de voeding geassocieerd was met een lagere risico op colorectale tumoren. Verschillende onderzoeken zijn geweest naar de rol van magnesium: naar het efficiënt laten functioneren van het metabolisme, met name wat betreft insulinegevoeligheid, glucoseregulatie en bescherming tegen type 2 diabetes. Zij stelden dat: ‘Magnesiuminname kan bijzonder gunstig zijn in het compenseren van uw risico op het ontwikkelen van diabetes, als uw een hoog risico loopt’.

Bloedtest en het dansende evenwicht

Het meeste magnesium wordt opgeslagen in de botten en organen, slechts één procent komt in het bloed voor. Een bloedtest op een magnesiumtekort zal daarom niet veel aanwijzingen geven op de magnesiumstatus in het lichaam. Mocht je toch het magnesiumgehalte laten meten dan geeft, volgens Dr. Caroleyn Dean ‘The Magnesium Miracle’, een darmtest meer uitleg. In het lichaam werkt magnesium nauw samen met calcium, maar ook met vitamine K2 en D3. Deze vier botopbouwende voedingsstoffen moeten altijd in een dansend evenwicht zijn, omdat zij synergetisch met elkaar werken. Zo trek calcium de spieren aan en magnesium ontspant ze weer, vitamine K2 houdt calcium op zijn plaats en vitamine D handhaaft de calciumbalans. Zijn er symptonen die wijzen op een tekort aan magnesium, ga dan over op een natuurlijke suppletie van deze vier mineralen, zodat ze elkaar in evenwicht houden.

Supplementen

Magnesium in voeding is gebonden aan allerlei stoffen. De spijsvertering heeft veel moeite om dat om te zetten en op te nemen. Een supplement dat gebonden is aan een mineraal, is makkelijker opneembaar. Nu heeft magnesium als supplement diverse verbindingen. Wanneer magnesium gebonden is aan een organische zuur of een aminozuur chelaat wordt het goed opgenomen, zoals magnesium tauraat, magnesium malaat en magnesium threonate, ieder met zijn specifieke behoefte. Magnesiumcitraat (magnesium en citroenzuur) wordt voornamelijk gebruikt als laxeermiddel. Magnesium gebonden aan een anorganisch zout is niet goed opneembaar, zoals magnesiumoxide. Niet goed is magnesiumstearaat E572. Dit is een chemische antiklontermiddel, een smeermiddel dat als hulpstof in geneesmiddelen alswel in industriële toepassingen voorkomt. Het is een gevaarlijke toevoeging, heeft toxische effecten en komt in diverse producten voor. Magnesium is verkrijgbaar als tablet, liquid en poeder.

Voedingsmiddelen die je magnesiumspiegel beïnvloeden

Zeewier en groene groenten zoals spinazie, warmoes en groene kolen zijn uitstekende bronnen van magnesium evenals cacaobonen; noten –amandelen, hazel- en walnoten; fruit –appels, bananen, abrikozen, vijgen-; avocado’s; kruiden –kruidnagels, basilicum en komijn-; en zaden zoals zonnebloem-, pompoen-, chia-, sesam-, en lijnzaad -zie ‘Sophie Energieke Fruit Mix: www.slimme-voeding.be/recepten/view/27/ dat vol zit met magnesiumstoffen-. Nog een tip: naast voeding en suppletie zijn er ook voetbaden van Epzout (een magnesiumsulfaat) die je magnesiumstatus kunnen verbeteren.

Sophie