Waarom zijn vezels zo belangrijk


Datum:
donderdag, 21 februari, 2019

Vezels kun je onderverdelen in: oplosbare en onoplosbare vezels.

Beide vezels zijn onverteerbare onderdelen van plantaardig voedsel, zijn waardevol en hebben een positieve invloed voor onze gezondheid. Beide soorten hebben we nodig, beide hebben hun eigen functie in onze spijsverteringstelsel en beide helpen om ziekten te voorkomen. 

Vezels komen van nature in plantaardig voedsel voor. Het zijn onderdelen die de darmen niet kunnen verteren of absorberen, maar wel gezond zijn voor de darm.

Wat zijn oplosbare vezels

Dit type vezel, complexe suikers ook wel prebiotica voor de darm genoemd, fermenteert in de darm, voedt gezonde darmbacteriën en wordt niet afgebroken in de darm. Oplosbare vezels zijn oplosbaar in water en minder belastend voor de darm. Gezonde bacteriën veranderen oplosbare vezels in een gelachtige massa, met het gevolg dat het de stoelgang bevordert. Het voordeel is: dat het de opname van cholesterol uit het voedsel remt dat beter is voor het hart; dat suikers uit de voeding trager worden opgenomen dat gezonder is voor de bloedsuikerspiegel; dat het de bloeddruk verlaagt en energie levert.

Oplosbare vezels komen voor in: (biologische) groenten, fruit, bessen, druiven; peulvruchten, algen, zeewieren, haver... Waarom biologisch, omdat het eten van de schil (vezel), dat niet bespoten is met pesticiden, belangrijk is voor de darm.

Wat zijn onoplosbare vezels

Dit type vezel breekt niet af tijdens de spijsvertering, bindt zich eerder aan gifstoffen; prikkelt de darmwand; absorbeert grote hoeveelheden water (zie hier de belangrijkheid van het drinken van water) en helpt de darm bij de  stoelgang.

Onoplosbare vezels komen voor in: donkergroene bladgroenten; zaden; noten; bonen; fruit; koolsoorten; haver; maar ook in tarwe, granen die we liever, door de vele gluten, gliadine en glutenine, niet willen eten. Het afbraakproduct van het gluteneiwit, zogenoemd exorfinen (opioïde peptides) zijn korte ketens van aminozuren, die zich aan opioïde receptoren in de hersenen binden. Exorfines kunnen veel klachten veroorzaken in het lichaam, die normaliter door een goedwerkend DPP- enzym wordt afgebroken. Omdat gluten in veel producten voor komt, ontstaat er een overproductie van exorfinen met het gevolg dat er een tekort aan DPP-enzym ontstaat. (Over het verhaal gluten is veel te vertellen). 

Voordelen van vezels

Door oplosbare en onoplosbare vezels te eten: blijft je spijsvertering in een goede balans; verhoogt het de immuniteit, verhoogt het de gezonde bacteriën in de darm en verlaagt het de risico’s op veel voorkomende ziekten zoals kanker, obesitas en hartziekten.

Voordelen van vezels zijn: het behoud van een gezond gewicht; het verlaagt de kans op hartkwalen; op diabetes; door een goede stoelgang ontstaat er geen constipatie, darmontstekingen, PDS (prikkelbare darm syndroom), aambeien en andere klachten van de darm.  Er zijn mensen die overgevoelig zijn voor bepaalde type vezels, maar dat kun je uitzoeken. Verwijdert dan niet alle vezels uit je voeding.

Vezels komen voor in: groenten, fruit en granen zoals uien; prei; aardpeer; zoete aardappel; appels; bananen; cacao-nibs; zeewier; haver; boekweit; kokosvezels; noten; zaden et cetera 

Wat eten we vandaag

Begin de dag met vezels om de darm te activeren: fruit met zaden en noten (zie Sophie’s-Mix). Zie op mijn website:

www.slimme-voeding.be/recepten/view/29

 

Wat eet je als je op reis bent

Meestal is dat een probleem, omdat vezels niet veel voorkomt in restaurantvoeding. Maar er is een oplossing. Doe zoals ik:

Neem een zak/pot met Sophie’s-Mix mee en gebruik dat ’s morgens over je fruit. Begin de dag met 2 glazen lauw water, eet geen brood, maar fruit met Sophie’s-Mix. Eet ’s middags een heerlijke salade en ’s avonds veel groenten. Drink voldoende water over de dag en het probleem is opgelost..

Ga op reis met gezonde darmen en zonder obstipatie dan is je gezondheid geweldig en energierijk. Weet wel:

 

Je gezondheid komt uit je darm